Salam Ukhwah Fillah

Listen to Quran

Pemimpin generasi muda


Pada yang mengenali akan diri ana dan mendengar ceramah tak rasmi ana pasti perkataan ini seringkali kedengaran. Kita adalah pemimpin generasi muda. Lalu di keluarkanlah dalil yang paling di ingati, kata saidina umar "jika kamu mahu melihat masa depan sesebuah negara, lihatlah pemuda pada hari ini." Perkataan ini sudah menjadi lali pada sebahagian orang. Tapi berapa orang di antara masyarakat atau pemuda kita tersedar yang selain dari kita kaum pemuda pemudi harapan negara, masih ada lagi yang lebih muda dari kita. Itulah ia kanak-kanak.

Pada waktu kini sudah berlaku satu sindrom yang paling besar di mata kita yakni sindrom kepemudaan sehinggakan kita lupa dan leka bahawa jika kita di katakan pemimpin, mereka ini lebih merupakan pemimpin dari kita. Betul jika kita menjawab apalah yang ada pada budak-budak ini. Mereka bukanlah matang. Itu jika kita ambil kanak-kanak berumur 12 tahun ke bawah sebagai sasaran kita. Namun cuba kita ambil pelajar sekolah menengah sebagai sasaran, itu merupakan lebih baik.

JIKA INGIN MELENTUR BULUH BIARLAH DARI REBUNGNYA
Pepatah ini mungkin sekali kerap kita dengari. Tapi sedarlah, pepatah ini tidak di wujudkan dengan sendiri dan ada kebenaran pada kata-kata tersebut. Pasti ada yang pernah mendengar mengenai kes-kes remaja yang berlaku di sekolah menengah. Adakah sekarang ini kita hanya patut menunding jari pada pihak guru yang pada di bayar dengan sejumlah wang untuk membetulkan mereka. Jika benar, maka persepsi ini perlu di ubah. Guru telahpun memainkan peranan penting untuk menyediakan suasana yang baik kepada mereka, namun oleh kerana bilangan mereka yang sedikit, tidak semua yang mereka ingin lakukan dapat di jalankan. Kerana itu, sebagai satu langkah, hari ini kita semua haruslah pergiatkan pergerakan kita di bekas-bekas sekolah kita dahulu. Berbanding dengan kita, mereka harus lebih mula menjejakkan tapak sebagai pemimpin supaya mana umat islam dapat di bawa dan di perkuatkan se maksima yang boleh.

PEMIMPIN-PEMIMPIN ISLAM PADA ZAMAN KEHEBATAN EMPAYAR ISLAM
Siapa tidak kenal dengan sultan Muhammad Al Fatteh yang telah memulakan suatu lembaran baru pada perjalanan tamadun Islam dengan pembukaan kota Constantinople dan menukarnya sebagai Istanbul. Atau Salahuddin Al Ayubi, tokoh perang salib yang di kenali kehebatannya malah oleh musuh-musuh islam sekalipun. Tahukah anda bahawa mereka tidak pernah mempersiakan zaman mudanya. Sultan salahuddin, semenjak kecil lagi, beliau telah di ingatkan bahawa beliau adalah pemimpin umat islam. Lalu kerana itulah gerak-gerinya hanyalah untuk membantu pada pembangkitan umat islam. Begitu juga Salahuddin Al Ayubi. Walaupun pada ketika awalnya beliau tidak mahu menerajui tampuk pemerintahan, namun beliau sudah di terangkan semenjak kecil lagi bahawa tugas beliau adalah untuk membantu umat islam. Namun, siapakah yang ingin menerangkan kepada remaja-remaja ini bahawa mereka adalah antara peneraju pada umat islam.

JOM KEMBALI KE SEKOLAH
Bukanlah promosi kasut yang di maksudkan, tetapi promosi bagi kita untuk membantu saudara-saudara seagama supaya mereka sedar dan faham akan hakikat kehebatan mereka. Insyaallah dengan bantuan kita para dai'e, moga-moga mereka dapat melihat jalan dan sedar akan matlamat apa yang mereka ingin capai di dunia. Bukan hasil yang Allah lihat, namun sejauh mana usaha kita demi mebantu agamanya. Insyaallah, bersama-sama la kita membantu golongan ini untuk melahirkan pemimpin generasi muda yang benar-benar berkualiti dan mengangkat martabat Islam ke tempat yang tertinggi. Amin.

0 comments:

Post a Comment

Related Posts with Thumbnails

Arabic Dic

Buat daie-daie di seluruh dunia

Tinta ingatan

Anas bin Malik meriwayatkan, Rasulullah SAW bersabda yang bermaksud: “Di kala Allah menganugerahkan satu nikmat kepada seseorang hamba, lantas hamba itu menerimanya dengan ucapan ‘Alhamdulillah’ maka ‘Alhamdulillah’ yang diucapkan itu lebih baik daripada nikmat yang diterimanya.” (Hadis riwayat Ibn Majah)

About Me

My photo
Ya Allah ya tuhanku, aku memohon kepadamu, jika kerana kemuliaan sifat rahmahmu menidakkan kehebatanku di dunia supaya aku tidak merasa besar dengan diriku, maka, kau jadikanlah dengan kehebatanku ini mampu menghidupkan hati-hati insan yang lain untuk terus membantu agamamu.

Kisah kehidupan

Undi anda adalah rahsia

Bagaimanakah pandangan anta mengenai blog ana
Menakjubkan
Menarik
Perlu ditingkatkan
Perlu ditingkatkan
Delete jer

Free palestin

Followers

Sembang bersama ana


ShoutMix chat widget

Myblog log

Mutiara Hadith

Salam Sejahtera

Palestin info

Berita Harian