Salam Ukhwah Fillah

Listen to Quran

Geng -pengembaraan bermula-

Masih ingatkah lagi kita movie ini yang menarik minat ramai kanak-kanak di asia tenggara dengan telatah upin dan ipin bersama dengan keluarganya. Jadi hari ini ana ingin bawa satu pengalaman yang lebih kurang sama dengan kisah ini, cuma bezanya ini adalah pengalaman di dunia realiti. Bukan kisah geng ini yang ana maksudkan, tetapi kisah pengalaman ana bersama ahli keluarga ana yang lain di air terjun lata belata.

Pada awalnya mengikut plan asal, kami semua hanya akan berada di sana dalam tempoh seketika. Namun alang-alang dah sampai, jadi, abu ana merangkap pengerusi kumpulan jalan-jalan sdn bhd (sjer jer, bukan syarikat betul) ingin meneruskan perjalanan kami dengan mendaki 7 tingkat air terjun di sana. Dalam masa yang sama, keluarga ana sedang memikirkan modul-modul untuk di jalankan bagi program kem musim cuti ini. Maka terfikirlah modul yang paling baik untuk mendaki air terjun ini adalah dari kitab Minhajul abidin mengenai tujuh tingkatan menuju makriftullah. Jadi kiranya dah ada satu la modul yang di selitkan di sini.

(solat atas batu, sakit juga tu...) (apa yang antum lihat dari pokok ini..)

Kemudian kami di minta untuk solat sunat dhuha sebelum memulakan perjalanan. Aduihh, dah la masjid tak ada. Kemudian kena solat plak, fikir aku time tu. Kami di ajar cara untuk mengambil wudhu' dengan cara menyelam. Dan selesai solat sunat kami meneruskan perjalanan kami. Pada awalnya di khabarkan perjalanan kami hanya mengambil masa setengah jam. Namun, mungkin kerana Allah ingin menguji serta memberikan pengalaman berguna kepada kami, perjalanan yang pada awalnya setengah jam berubah menjadi 2 jam. Mau letih badan ni. Kami meneruskan perjalanan kami menuju ke tingkatan yang pertama dan kami di ceritakan serba sedikit mengenai modul yang kami bakal bawa. Tapi modul ni masih lagi tak tetap. Kemungkinan bakal berubah.

Selepas sampai ke tingkat ke 5, kami di beri peluang untuk merasai keindahan alam, dengan kata lain, mandi air terjun.

selesai mandi, abu ana mensyarahkan kitab tafsir al munir.
(aksi sebab seronok mandi bersama ahli usrah yang lain)

Dah habis mandi-mandi, kami meneruskan perjalanan ke tingkat ke 7.. Kalau dalam kitab minhajul abidin ni, kira macam dah nak sampai pada tahap makrifatullah la ni.. hehehe. Tapi tu perumpamaan je tau. Jangan kata sesat lak, nak capai makrifatullah dengan naik bukit. Salah tu. Sampai di destinasi yang di tuju tepat pada pukul 12.00. Sempat la nak mandi. Tapi bila tengok balik air dia, adoii... Dalam bangat sih.. kata orang indon. Sejernih-jernih air kat sana, masih lagi tak nampak dasar dia. Mau tak dalam macam tu. Kemudian, setelah mandi-manda, kami bersiap sedia untuk solat zohor. Di sana kami di ajar bagaimana kesalahan sesetengah orang mengenai cara untuk melihat arah kiblat. Kemudian kami di ingatkan sekeras-kerasnya oleh abu kami, "haram untuk seseorang pergi bermusafir jika tidak cukup ilmu untuk musafir. Salah satu darinya adalah ilmu mengenal kiblat." Jadi untuk semua yang membaca post ini, ana ingin mengingatkan, untuk melihat arah kiblat, bukan hanya dengan melihat garis cahaya matahari semata-mata, namun kena betul pada waktunya sebab ada ketika jalur cahaya matahari itu mencapai satu bayang di panggil bayang basi. Ha.. untuk mengetahui apa itu bayang basi dan merasai segala pengalaman yang ana tulis, jemputlah menyertai kem pondok musim cuti. Tarikh dan masa akan di beritahu kemudian, tetapi insyaallah akan di jalankan hujung tahun ini. Terbuka kepada lelaki dan perempuan, cuma tarikhnya berlainan. Juga terbuka pada kanak-kanak.

Jadi, insyallah, bersama-samalah kami di dalam kem musim cuti seterusnya. Insyaallah, banyak yang di pelajari..
(iklan promote.. he3)

Menganjak dari lot yang asal

bismillahirahmanirrahim..

Hari ni ana terbawa untuk menulis mengenai perkara ini setelah sekian lama tidak berblog kerana nasihat dari akhi untuk tidak menulis sesuatu yang agak luar biasa di pandangan masyarakat umum. Jadi insyaallah, selepas ini apa yang ana tulis, ana akan cuba mengurangkan keluarbiasaan itu supaya apa-apa yang di tulis boleh di fahami oleh semua orang dan dari semua lapisan. Jadi terlebih dahulu, ana ingin meminta maaf kerana menulis perkara ini. Jika ada sebarang kesilapan atau ketidakfahaman, haraplah antum semua menegur ana.

Alhamdulillah, oleh kerana dakwah semakin kuat tersebar di Malaysia, semakin banyak muslimin dan muslimat yang mulai mengikut dakwah ini.Namun semenjak dua menjak ini, ada yang cuba menganjak islam dari lot asal. Mereka cuba membuat sesuatu perkara dan menggunakan istilah mardhatillah sebagai alat untuk membenarkan apa yang di buatnya. Inilah apa yang mereka cuba buat. Mereka cuba membina rumah di dalam tanah mereka yang bernama islam, namun apabila di ukur, tanah yang mereka dirikan rumah itu bukanlah di dalam tanah(islam) mereka tetapi mereka sudah masuk di dalam tanah orang lain. Akhirnya, apa yang mereka buat sama ada salah satu daripada dua.

1) mereka akan terus bergaduh bahawa tanah itu adalah tanah mereka walaupun sebenarnya bukan. Mereka akan terus menegakkan yang batil kerana pada hakikatnya mereka tidak dapat menerima bahawa segala usaha mereka akan terhapus begitu sahaja.
2)mereka akan menerima semuanya dengan rela tetapi mereka akan akan sedih kerana rumah yang di bina untuk keluarganya berteduh rupanya bukan di tanah mereka. Semua usaha mereka selama belasan tahun akan musnah di depan mereka lalu mereka akan menangis menyesal kerana selama ini tidak sedar bahawa mereka membina di atas tanah orang lain.

Namun begitu, kebanyakan dari kita akan memilih pilihan yang pertama dan ingatlah Allah akan menghakim kita berdasarkan peta yang sebenar, bukan peta yang kita dakwakan benar.

Ayyuha ikhwah, begitulah apa yang kita lakukan. Mungkin ada yang kita lakukan bercanggah dengan Islam, namun di sebabkan ke egoan kita, maka kita menyatakan bahawa rumah kita masih lagi di kawasan yang betul. Di sinilah datangnya kelebihan kita merenung kembali sama ada apa yang kita buat di jalan yang haq atau batil. Jika di tanah yang batil, maka binalah yang baru. Bimbang jika kita masih berkeras membina di atas tanah tersebut, suatu hari nanti, tuan tanah tempat itu akan datang menuntut kepada kita dan pada ketika itulah kita akan menyesal.

Untuk kita tahu di manakah tanah kita, itu lah perlunya ilmu. Dampingilah mursyid soheh yang mampu menunujukkan kita sebesar mana laman kita. Ingatlah, hiduplah di dunia dengan pantang larang yang ada. Rasanya setakat ini sahaja mampu ana tulis. Insyaallah bersama2 lah kita mengambil manfaat daripada tulisan ini. Jadi binalah rumah di atas lot yang asal. Janganlah di anjak islam itu pada lot asal kerana jika di anjak, maka apa yang antum bawa hanyalah islam pada nama berulamkan anta anti berkuahkan ilmu fasiq.. wallahualam

Letihnya jadi pekebun


Aduhai nak jaga pokok. Bukan senang nak tanam ni. Baja kena cukup, siram kena penuh. Kalau tak, nenek aku cakap, pokok tu boleh jadi mati. Dahaga air katanya. Jadi, nak jaga ni bukan main-main tau. Bukan semua yang boleh jaga. Aku plak di taklifkan untuk menjaga semua pokok keliling rumah. Amboi.. satu pun dah pening nak jaga, inikan pula serumah.

Di tepi rumah aku ada la juga jiran-jiran yang jaga pokok ni. Cantik nampak. Buah pun banyak yang ada. Tapi bila dengar cerita diorang, boleh naik seram juga. Penjagaannya tak boleh lalai. Kalau lalai, boleh mati pokok tu. Kalau mati, jangan harapla kita di panggil pekebun berjaya. Wa.. Tak sempat nak mulakan lagi dah kena macam-macam ea. Dah siap di beritahu lagi ancaman-ancaman yang mungkin bakal berlaku pada pokok. Tapi tak apa. Amanah yang di berikan kita kena jaga. Bukan mudah orang nak percaya kat kita tu.

Tapi dah ada adik beradik aku lari dari nak buat kerja ni. Leceh katanya. Dah la susah tu. Takut-takut ada pokok yang layu di tangan dia. Jadi, aku cepat-cepat cakap kat dia "amboi, dah tahu kerja ni susah, tak kan nak biar aku jer yang jaganya. Kalau cuma kena duri pokok tu, biasa la tu. Bukan kita acukan tangan, tapi kalau time pegang pokok tu terkena, sabar je la. Jangan la menangis. Malu orang nampak. Kalau sebab kita pokok tu mati, redha jer la. Lain kali untuk pokok lain, jaga baik-baik. Kurangkan kematian pokok kalau dah tak boleh selamatkan semua."

Ha.. kena dia. Tu la. Bila nenek aku dah bagi kepercayaaan kat dia, dia sempat pula lari dan bagi kat aku. Mau tak frust. Jadi, harap-harap la adik beradik aku ni paham. Banyak juga cerita kalau pasal tanam pokok ni. Bayangkan la, time kita jaga pokok ni, ada semut buat sarang. Eh, semut ni baik ke buruk. Alamak.. dah pening la. Kalau bunuh kan, bimbang juga la dia ni sebenarnya bantu kita. Nampaklah adik aku terkedek-kedek pergi kat kawan dia. Report la ni. adoi.. sakit ati betul la budak ni. Lepas tu nampak la dia lari kat aku sambil cakap "bang, kawan adik cakap kita tak boleh bunuh semut sebab dia tolong kita kalau pencuri masuk rumah. Dia gigit pencuri tu. Lagipun bunuh binatang tu kan dosa" Yakin jer jawab. Tapi masuk akal juga. Adeh. Last-last aku tak bunuh semut tu.

Esoknya nenek aku pergi kat pokok tu. Lepas tu nenek aku 'pulas' telinga aku sambil cakap "yang dok bunuh tu bakpe. Nak suroh ketek nek ker". Dengan bahasa pekatnya tu, teruk aku di bebel pagi tu. Tapi tak per, aku jawab,"bunuh binatang tu haram nek." Di pulasnya balik telinga aku lalu di bawa aku pegang semut tu. Dan semut tu gigit aku. Adoi.. sakit tu. Nenek aku kata, "lain kali kalau orang suruh buat, buat la. Kita makan garam dulu dari dia la." Dah. Ayat biasa. Aku ambil ridsect, lepas tu sembur kat semut tu. Baru puas hati. Pandai-pandai gigit aku. Kalau belajar tasawuf boleh failed aku dengan cara ni ea.

Esoknya aku tengok pokok bunga bersemut tu lagi segar dari dulu. oo.. Baru aku paham, rupanya semut tu ada kaitan juga dengan merosakkan pokok bunga. Benda baru belajar ni. Lepas tu aku semakin banyak belajar pasal pokok bunga dengan semua hal-hal dia.

Air kena letak secebok. Lima kali sehari. Lepas tu, kalau nampak macam besar skit, kita letak baja. Nak suruh jadi sihat. Baja ni ada dua, baja pokok untuk kukuh batang, dengan baja buah untuk bagi lebat buah. Pasal akar tu, jangan bimbang ah, Kalau yang dulu dah ada akar yang kemas, baja-baja tu akan buat akar lagi keras. Kalau pasal binatang perosak ni ada dua. Ada jenis ulat makan daun. Benda tu tak nampak sebab halus sangat. Cuma tanda tu nampak la. Daun akan jadi kekok. Nampak macam nak rosak doh la. Lepas tu ada pula binatang perosak dari luar macam kabo, semut dan lain-lain la. Sebab tu la kena jaga molek. Bila nampak tanda tu, kena cepat-cepat berubat. Lepas tu buah tu kena balut. Takut kena lembu makan. Lepas tu kalau tak buat gitu, buah akan cepat buruk. Kalau buruk, tak boleh ah kita makan. Fuh, susah juga nak jaga ni ea.

Dah lama jaga pokok-pokok ni, kira pakar la sikit, mari la sepupu aku ke rumah. Macam biasa la, nenek aku suruh sepupu aku jaga pokok bunga. Aku plak kena jadi pemerhati dia. "Tak per, kita boleh ajar dia"aku cakap kat nenek aku. Jadi, aku akan ajar dia betul-betul sampai la dia fasih macam aku. Tapi kalau aku tak pandai, aku kena tanya nenek aku balik. Takut kena pulas telinga lagi. Jadi, awal-awal aku cakap kat dia sebelum dia belajar, aku cakap," kita jaga pokok ni kena banyak sabar. tak cayer, tunggu la." Jadi, nasihat aku untuk korang semua, mari lah kita ramai-ramai bercucuk tanam. Biar kena macam aku juga. Tapi tak per. Jangan bimbang, sebab time kita dapat buah tu, kita pasti akan excited dan semua letih-letih kita akan hilang.

Nasib dua wartawan, enam sukarelawan belum di ketahui


Seorang wartawan dan seorang jurukamera stesen televisyen Astro Awani dalam kapal Turki "Mavi Marmara" yang diserang tentera Israel pagi ini dalam misi bantuan ke Gaza, belum diketahui.

Seorang pegawai stesen televisyen itu berkata mereka cuba menghubungi wartawan Ashwad Ismail, 25, dan jurukamera Shamsul Kamal Latip, 38, sejak 11 pagi tadi tetapi tidak berjaya.

"Kami sedang cuba mendapat maklumat mengenai keadaan mereka melalui pelbagai cara," katanya ketika dihubungi.

Kali terakhir kedua-duanya menghubungi stesen televisyen itu ialah pada 7.45 malam semalam ketika kapal itu sedang berada dekat Gaza manakala rakaman gambar kapal berkenaan diterima di Kuala Lumpur awal pagi ini.

Enam lagi rakyat Malaysia yang berada dalam satu lagi kapal, "Rachel Corrie" yang juga dalam misi serupa, dilaporkan selamat.

Mereka terdiri tiga wakil Perdana Global Peace Organisation (PGPO) Shamsul Akmar Musa Kamal, Matthias Chang dan Ahmad Faizal Azumu, Ahli Parlimen Parit, Mohd Nizar Zakaria serta wartawan Halim Mohamed dan jurukamera Mohd Jufri Judin, kedua-dua daripada TV3.

Menurut laporan Al-Jazeera, seramai 15 aktivis terbunuh dan ramai yang cedera apabila komando Israel menyerang kapal Turki itu yang mendahului beberapa kapal lain dalam misi menghantar 5,000 tan bahan binaan, bekalan sekolah dan peralatan perubatan ke Semenanjung Gaza.

Dalam satu khidmat pesanan ringkas (SMS) kepada PGPO, Shamsul berkata mereka berada 1,600 kilometer dari Gaza.

"Rancangan sekarang ialah untuk meneruskan perjalanan dan berpatah balik jika ada amaran daripada tentera Israel," katanya.

- Bernama

#di harapkan semua umat islam dapat sembahyang hajat dan mendoakan keselamatan juga kelancaran perjalanan konvo ini.

Abdullah ibnu rawahah (pejuang perang muktah)


Sahabat asal Ansar dari suku Khajraj ini termasuk orang yang memeluk agama Islam dari sejak dini yang merupakan salah seorang pimpinan dalam baiat Akabah. Berliau ini sempat mengikuti perang Badar dan peperangan-peperangan sesudah itu, akhirnya beliau meninggal dalam perang Muktah.

Rasululloh Shallallaahu ‘alaihi wa Sallam sedang duduk di suatu tempat dataran tinggi kota Mekah, menghadapi para utusan yang datang dari kota Madinah, dengan bersembunyi-sembunyi dari kaum Quraisy. Mereka yang datang ini terdiri dari duabelas orang utusan suku atau kelompok yang kemudian dikenal dengan nama Kaum Anshar. Mereka sedang dibai’at Rasul (diambil Janji sumpah setia) yang terkenal pula dengan nama Bai’ah Al-Aqabah al-Ula (Aqabah pertama). Merekalah pembawa dan penyi’ar IsIam pertama ke kota Madinah, dan bai’at merekalah yang membuka jalan bagi hijrah Nabi beserta pengikut beliau, yang kemudian, membawa kemajuan pesat bagi Agama Alloh Subhanahu wa Ta’ala yaitu Islam. Salah satu dari utusan yang dibai’at Nabi itu, adalah Abdullah bin Rawahah.

Pada tahun berikutnya, Rasululloh Shallallaahu ‘alaihi wa Sallam membai’at lagi tujuhpuluh tiga orang Anshar dari penduduk Madinah pada bai’at ‘Aqabah kedua, dimana Abdulah Ibnu Rawahah ini pun termasuk salah seorang utusan yang dibai’at itu.

Kemudian sesudah Rasululloh Shallallaahu ‘alaihi wa Sallam bersama shahabatnya hijrah ke Madinah dan menetap di sana, maka Abdullah bin Rawahah jualah yang paling banyak usaha dan kegiatannya dalam membela Agama dan mengukuhkan sendi-sendinya. Ialah yang paling waspada mengawasi sepak terjang dan tipu muslihat Abdulla bin Ubay (pemimpin golongan munafik) yang oleh penduduk Madinah telah dipersiapkan untuk diangkat menjadi raja sebelum Islam hijrah ke sana, dan yang tak putus-putusnya berusaha menjatuhkan Islam dengan tidak menyia-nyiakan setiap kesempatan yang ada. Berkat kesiagaan Abdullah bin Rawahah yang terus-menerus mengikuti gerak-gerik Abdullah bin Ubay dengan cermat, maka gagalah usahanya, dan maksud-maksud jahatnya terhadap Islam dapat di patahkan.

Ibnu Rawahah

Ibnu Rawahah adalah seorang penulis yang tinggal di suatu lingkungan yang langka degan kepandaian tulisi baca. Ia juga seorang penyair yang lancar, untaian syair-syairnya meluncur dari lidahnya dengan kuat dan indah didengar ….

Semenjak ia memeluk Islam, dibaktikannya kemampuannya bersyair itu untuk mengabdi bagi kejayaan Islam …..Dan Rasululloh Shallallaahu ‘alaihi wa Sallam menyukai dan menikmati syair-syairnya dan sering beliau minta untuk lebih tekun lagi membuat syair.

Perperangan

Balatentara Islam maju bergerak kemedan perang muktah. Sewaktu orang-orang Islam dari kejauhan telah dapat melihat musuh-musuh mereka, mereka memperkirakan besarnya balatentara Romawi sekitar duaratus ribu orang …, karena menurut kenyataan barisan tentara mereka seakan tak ada ujung alhir dan seolah-olah tidak terbilang banyaknya ….!

Orang-orang Islam melihat jumlah mereka yang sedikit, lalu terdiam …dan sebagian ada yang menyeletuk berkata: “Baiknya kita kirim utusan kepada Rasululloh Shallallaahu ‘alaihi wa Sallam, memberitakan jurnlah musuh yang besar. Mungkin kita dapat bantuan tambahan pasukan, atau jika diperintahkan tetap maju maka kita patuhi”.

Tetapi Ibnu Rawahah, bagaikan datangnya siang bangun berdiri di antara barisan pasukan-pasukannya lalu berucap: “Saudara-saudara sekalian! Demi Alloh Subhanahu wa Ta’ala, sesungguhnya kita berperang melawan musuh-musuh kita bukan berdasar bilangan, kekuatan atau banyaknya jumlah Kita tidak memerangi memerangi mereka, melainkan karena mempertahankan Agama kita ini, yang dengan memeluknya kita telah dimuliakan Alloh Subhanahu wa Ta’ala… ! Ayohlah kita maju ….! Salah satu dari dua kebaikan pasti kita capai, kemenagan atau syahid di jalan Alloh Subhanahu wa Ta’ala… !”

Dengan bersorak-sorai Kaum Muslimin yang sedikit bilangannya tetapi besar imannya itu menyatakan setuju. Mereka berteriak: “Sungguh, demi Alloh Subhanahu wa Ta’ala, benar yang dibilang Ibnu Rawahah.. !”

Demikianlah, pasukan terus ke tujuannya, dengan bilangan yang jauh lebih sedikit menghadapi musuh yang berjumlah 200.000 yang berhasil dihimpun orang Romawi untuk menghadapi suatu peperangan dahsyat yang belum ada taranya.

Kedua pasukan, balatentara itu pun bertemu, lalu berkecamuklah pertempuran di antara keduanya.

Pemimpin yang pertama Zaid bin Haritsah gugur sebagai syahid yang mulia, disusul oleh pemimpin yang kedua Ja’far bin Abi Thalib, hingga ia memperoleh syahidnya pula dengan penuh kesabaran, dan menyusul pula sesudah itu pemimpin yang ketiga ini, Abdullah bin Rawahah. Dikala itu ia memungut panji perang dari tangan kanannya Ja’far, sementara peperangan sudah mencapai puncaknya. Hampir-hampirlah pasukan Islam yang kecil itu, tersapu musnah diantara pasukan-pasukan Romawi yang datang membajir laksana air bah, yang berhasil dihimpun oleh Heraklius untuk maksud ini.

Ketika ia bertempur sebagai seorang prajurit, ibnu Rawahah ini menerjang ke muka dan ke belakang, ke kiri dan ke kanan tanpa ragu-ragu dan perduli. Sekarang setelah menjadi panglima seluruh pasukan yang akan dimintai tanggung jawabnya atas hidup mati pasukannya, demi terlihat kehebatan tentara romawi seketika seolah terlintas rasa kecut dan ragu-ragu pada dirinya. Tetapi saat itu hanya sekejap, kemudian ia membangkitkan seluruh semangat dan kekutannya dan melenyapkan semua kekhawatiran dari dirinya, sambil berseru:

“Aku telah bersumpah wahai diri, maju ke medan laga

Tapi kenapa kulihat engkau menolak syurga …..
Wahai diri, bila kau tak tewas terbunuh, kau kan pasti mati
Inilah kematian sejati yang sejak lama kau nanti …….
Tibalah waktunya apa yang engkau idam-idamkan selama ini
Jika kau ikuti jejak keduanya, itulah ksatria sejati ….!”
(Maksudnya, kedua sahabatnya Zaid dan Ja’far yang telah mendahului gugur sebagai syuhada).

Wafatnya

Jika kamu berbuat seperti keduanya, itulah ksatria sejati…..!” Ia pun maju menyerbu orang-orang Romawi dengan tabahnya …… Kalau tidaklah taqdir Alloh Subhanahu wa Ta’ala yang menentukan, bahwa hari itu adalah saat janjinya akan ke syurga, niscaya ia akan terus menebas musuh dengan pedangnya, hingga dapat menewaskan sejumlah besar dari mereka …. Tetapi waktu keberangkatan sudah tiba, yang memberitahukan awal perjalananya pulang ke hadirat Alloh, maka naiklah ia sebagai syahid…..

Jasadnya jatuh terkapar, tapi rohnya yang suci dan perwira naik menghadap Zat Yang Maha Pengasih lagi Maha Tinggi, dan tercapailah puncak idamannya: “Hingga dikatakan, yaitu bila mereka meliwati mayatku: Wahai prajurit perang yang dipimpin Alloh Subhanahu wa Ta’ala, dan benar ia telah terpimpin!” “Benar engkau, ya Ibnu Rawahah….! Anda adalah seorang prajurit yang telah dipimpin oleh Alloh…..!”

Selagi pertempuran sengit sedang berkecamuk di bumi Balqa’ di Syam, Rasululloh Shallallohu alaihi wa Sallam sedang duduk beserta para shahabat di Madinah sambil mempercakapkan mereka. Tiba-tiba percakapan yang berjalan dengan tenang tenteram, Nabi terdiam, kedua matanya jadi basah berkaca-kaca. Beliau mengangkatkan wajahnya dengan mengedipkan kedua matanya, untuk melepas air mata yang jatu disebabkan rasa duka dan belas kasihan … ! Seraya memandang berkeliling ke wajah para shahabatnya dengan pandangan haru, beliau berkata: “Panji perang dipegang oleh Zaid bin Haritsah, ia bertempur bersamanya hingga ia gugur sebagai syahid ….. Kemudian diambil alih oleh Ja’far, dan ia bertempur pula bersamanya sampai syahid pula ….”. Be!iau berdiam sebentar, lain diteruskannya ucapannya: “Kemudian panji itu dipegang oleh Abdulah bin Rawahah dan ia bertempur bersama panji itu, sampai akhirnya ia·pun syahid pula”.

Kemudian Rasul diam lagi seketika, sementara mata beliau bercahaya, menyinarkan kegembiraan, ketentraman dan kerinduan, lalu katanya pula : “Mereka bertiga diangkatkan ke tempatku ke syurga …”

Perjalanan manalagi yang lebih mulia …….

Kesepakatan mana lagi yang lebih

berbahagia …….

Mereka maju ke medan laga bersama-sama …….

Dan mereka naik ke syurga bersama-sama pula ….

Dan penghormatan terbaik yang diberikan untuk mengenangkan jasa mereka yang abadi, ialah ucapan Rasululloh Shallallohu alaihi wa Sallam yang berbunyi: “Mereka telah diangkatkan ke tempatku ke syurga…… “

Turning Point

What’s dark has become bright
What’s hidden is revealed
The fog’s lifted, the clouds cleared
The winding road morphs into a straight path

My vision becomes clear
Black and white paints different hues
With the knowledge I come to empower
I won’t return cowardly to that gray shade

Let’s turn back now, turn to where we started
Don’t wait for things to turn around, let’s turn them ourselves
Live for the truth, leave all the lies
“Because life is too short for unimportant things”

My steps are strong, my pace sure
A new exuberance makes up for the lousy past
The doors to the future I sought for are wide open
Nothing is standing in my way

Let’s forget our failures and past mistakes
Don’t laze any longer, let’s be brave and march to the light
Love each other, and
Believe in The Greatest Power we love so much

Allahu rabbi la ushriku bihi shai'an...

by zaqwan badli

Diari anak si mata satu

Satu cerita untuk renungan bersama pada hari ibu ini.
Kisah diari seorang anak yang mempunyai ibu bermata satu. (buta sebelah)

My mum only had one eye
I hated her.. she was such an embarassment.
She cooked for the students and teacher to support the family
There was this one day during elementary school where my mum came to say hello to me
I was so embrassed, how could she do this to me
I ignored her, throw her a hateful look and ran out
The next day on school one of my classmates said "Eee, your mum has only one eye".
I wanted to buty myself, I also wanted my mum to just disappered.
So, I confronted her that day "If you're only going to make me a laughing stock, why don't you just die."
My mum did not respond
I didn't stop to think for a second because I was full of anger
I was oblivious to her feeling. I want to out from that house.
So, I studied a real hard and got chnce to further my study
Then I got married, I bought a house from my own, I had a kid on my own. I was happy with my life
Then one day, my mother came to see me. She hadn't seen me in years and she didn't even meet her grandchildren's
When she stood at the door, my children laugh at her.
I scremed at her 'how dare you come t my house and scremed my children"
Get out of her now
And to this, my mother quietly answered, "Oh, I'm sorry, I may have gotten the wrong address" and she disappeared from my sight.
One day, a letter regerding school reunion come to my house.
So, I lied to my wife I was going to a bussiness trip
After the reunion, I went to the old shack just out of curiosity,
My neighbours said that she died
I did not shed a single tear
They handed a letter that she had wanted me to have
"My dearest son, I think of you all the time. I'm sorry that I come to your house and scared your children. I was so glad when I heared you are coming to the reunion. But I may not be able to get out of bed to see you. I am sorry that i was a constant embrassment for you when you were growing up. You see... When you were little, you gat into accident and lost your eye. As a mother, I couldn't stand watching you having to grow up with one eye. So, I gave you mine. I was so proud of my son who was seeing a whole new world for me in my place, with the eye. With my love to you" YOUR MOTHER.

Adakah jika kita berada di tempat pemuda tadi, adakah kita akan mengikut jejak langkahnya. Fikir-fikirkanlah. Jasa-jasa ibu terlalu besar bagi kita. Dapatkah kita membalasnya. Kepada ibu2 di Malaysia, selamat hari ibu. Jasa anda sukar untuk kami membalasnya.

Related Posts with Thumbnails

Arabic Dic

Buat daie-daie di seluruh dunia

Tinta ingatan

Anas bin Malik meriwayatkan, Rasulullah SAW bersabda yang bermaksud: “Di kala Allah menganugerahkan satu nikmat kepada seseorang hamba, lantas hamba itu menerimanya dengan ucapan ‘Alhamdulillah’ maka ‘Alhamdulillah’ yang diucapkan itu lebih baik daripada nikmat yang diterimanya.” (Hadis riwayat Ibn Majah)

About Me

My photo
Ya Allah ya tuhanku, aku memohon kepadamu, jika kerana kemuliaan sifat rahmahmu menidakkan kehebatanku di dunia supaya aku tidak merasa besar dengan diriku, maka, kau jadikanlah dengan kehebatanku ini mampu menghidupkan hati-hati insan yang lain untuk terus membantu agamamu.

Undi anda adalah rahsia

Bagaimanakah pandangan anta mengenai blog ana
Menakjubkan
Menarik
Perlu ditingkatkan
Perlu ditingkatkan
Delete jer

Free palestin

Followers

There was an error in this gadget

Sembang bersama ana


ShoutMix chat widget

Myblog log

Mutiara Hadith

Salam Sejahtera

Palestin info

Berita Harian