Salam Ukhwah Fillah

Listen to Quran

Letihnya jadi pekebun


Aduhai nak jaga pokok. Bukan senang nak tanam ni. Baja kena cukup, siram kena penuh. Kalau tak, nenek aku cakap, pokok tu boleh jadi mati. Dahaga air katanya. Jadi, nak jaga ni bukan main-main tau. Bukan semua yang boleh jaga. Aku plak di taklifkan untuk menjaga semua pokok keliling rumah. Amboi.. satu pun dah pening nak jaga, inikan pula serumah.

Di tepi rumah aku ada la juga jiran-jiran yang jaga pokok ni. Cantik nampak. Buah pun banyak yang ada. Tapi bila dengar cerita diorang, boleh naik seram juga. Penjagaannya tak boleh lalai. Kalau lalai, boleh mati pokok tu. Kalau mati, jangan harapla kita di panggil pekebun berjaya. Wa.. Tak sempat nak mulakan lagi dah kena macam-macam ea. Dah siap di beritahu lagi ancaman-ancaman yang mungkin bakal berlaku pada pokok. Tapi tak apa. Amanah yang di berikan kita kena jaga. Bukan mudah orang nak percaya kat kita tu.

Tapi dah ada adik beradik aku lari dari nak buat kerja ni. Leceh katanya. Dah la susah tu. Takut-takut ada pokok yang layu di tangan dia. Jadi, aku cepat-cepat cakap kat dia "amboi, dah tahu kerja ni susah, tak kan nak biar aku jer yang jaganya. Kalau cuma kena duri pokok tu, biasa la tu. Bukan kita acukan tangan, tapi kalau time pegang pokok tu terkena, sabar je la. Jangan la menangis. Malu orang nampak. Kalau sebab kita pokok tu mati, redha jer la. Lain kali untuk pokok lain, jaga baik-baik. Kurangkan kematian pokok kalau dah tak boleh selamatkan semua."

Ha.. kena dia. Tu la. Bila nenek aku dah bagi kepercayaaan kat dia, dia sempat pula lari dan bagi kat aku. Mau tak frust. Jadi, harap-harap la adik beradik aku ni paham. Banyak juga cerita kalau pasal tanam pokok ni. Bayangkan la, time kita jaga pokok ni, ada semut buat sarang. Eh, semut ni baik ke buruk. Alamak.. dah pening la. Kalau bunuh kan, bimbang juga la dia ni sebenarnya bantu kita. Nampaklah adik aku terkedek-kedek pergi kat kawan dia. Report la ni. adoi.. sakit ati betul la budak ni. Lepas tu nampak la dia lari kat aku sambil cakap "bang, kawan adik cakap kita tak boleh bunuh semut sebab dia tolong kita kalau pencuri masuk rumah. Dia gigit pencuri tu. Lagipun bunuh binatang tu kan dosa" Yakin jer jawab. Tapi masuk akal juga. Adeh. Last-last aku tak bunuh semut tu.

Esoknya nenek aku pergi kat pokok tu. Lepas tu nenek aku 'pulas' telinga aku sambil cakap "yang dok bunuh tu bakpe. Nak suroh ketek nek ker". Dengan bahasa pekatnya tu, teruk aku di bebel pagi tu. Tapi tak per, aku jawab,"bunuh binatang tu haram nek." Di pulasnya balik telinga aku lalu di bawa aku pegang semut tu. Dan semut tu gigit aku. Adoi.. sakit tu. Nenek aku kata, "lain kali kalau orang suruh buat, buat la. Kita makan garam dulu dari dia la." Dah. Ayat biasa. Aku ambil ridsect, lepas tu sembur kat semut tu. Baru puas hati. Pandai-pandai gigit aku. Kalau belajar tasawuf boleh failed aku dengan cara ni ea.

Esoknya aku tengok pokok bunga bersemut tu lagi segar dari dulu. oo.. Baru aku paham, rupanya semut tu ada kaitan juga dengan merosakkan pokok bunga. Benda baru belajar ni. Lepas tu aku semakin banyak belajar pasal pokok bunga dengan semua hal-hal dia.

Air kena letak secebok. Lima kali sehari. Lepas tu, kalau nampak macam besar skit, kita letak baja. Nak suruh jadi sihat. Baja ni ada dua, baja pokok untuk kukuh batang, dengan baja buah untuk bagi lebat buah. Pasal akar tu, jangan bimbang ah, Kalau yang dulu dah ada akar yang kemas, baja-baja tu akan buat akar lagi keras. Kalau pasal binatang perosak ni ada dua. Ada jenis ulat makan daun. Benda tu tak nampak sebab halus sangat. Cuma tanda tu nampak la. Daun akan jadi kekok. Nampak macam nak rosak doh la. Lepas tu ada pula binatang perosak dari luar macam kabo, semut dan lain-lain la. Sebab tu la kena jaga molek. Bila nampak tanda tu, kena cepat-cepat berubat. Lepas tu buah tu kena balut. Takut kena lembu makan. Lepas tu kalau tak buat gitu, buah akan cepat buruk. Kalau buruk, tak boleh ah kita makan. Fuh, susah juga nak jaga ni ea.

Dah lama jaga pokok-pokok ni, kira pakar la sikit, mari la sepupu aku ke rumah. Macam biasa la, nenek aku suruh sepupu aku jaga pokok bunga. Aku plak kena jadi pemerhati dia. "Tak per, kita boleh ajar dia"aku cakap kat nenek aku. Jadi, aku akan ajar dia betul-betul sampai la dia fasih macam aku. Tapi kalau aku tak pandai, aku kena tanya nenek aku balik. Takut kena pulas telinga lagi. Jadi, awal-awal aku cakap kat dia sebelum dia belajar, aku cakap," kita jaga pokok ni kena banyak sabar. tak cayer, tunggu la." Jadi, nasihat aku untuk korang semua, mari lah kita ramai-ramai bercucuk tanam. Biar kena macam aku juga. Tapi tak per. Jangan bimbang, sebab time kita dapat buah tu, kita pasti akan excited dan semua letih-letih kita akan hilang.

0 comments:

Post a Comment

Related Posts with Thumbnails

Arabic Dic

Buat daie-daie di seluruh dunia

Tinta ingatan

Anas bin Malik meriwayatkan, Rasulullah SAW bersabda yang bermaksud: “Di kala Allah menganugerahkan satu nikmat kepada seseorang hamba, lantas hamba itu menerimanya dengan ucapan ‘Alhamdulillah’ maka ‘Alhamdulillah’ yang diucapkan itu lebih baik daripada nikmat yang diterimanya.” (Hadis riwayat Ibn Majah)

About Me

My photo
Ya Allah ya tuhanku, aku memohon kepadamu, jika kerana kemuliaan sifat rahmahmu menidakkan kehebatanku di dunia supaya aku tidak merasa besar dengan diriku, maka, kau jadikanlah dengan kehebatanku ini mampu menghidupkan hati-hati insan yang lain untuk terus membantu agamamu.

Kisah kehidupan

Undi anda adalah rahsia

Bagaimanakah pandangan anta mengenai blog ana
Menakjubkan
Menarik
Perlu ditingkatkan
Perlu ditingkatkan
Delete jer

Free palestin

Followers

Sembang bersama ana


ShoutMix chat widget

Myblog log

Mutiara Hadith

Salam Sejahtera

Palestin info

Berita Harian