Salam Ukhwah Fillah

Listen to Quran

Menganjak dari lot yang asal

bismillahirahmanirrahim..

Hari ni ana terbawa untuk menulis mengenai perkara ini setelah sekian lama tidak berblog kerana nasihat dari akhi untuk tidak menulis sesuatu yang agak luar biasa di pandangan masyarakat umum. Jadi insyaallah, selepas ini apa yang ana tulis, ana akan cuba mengurangkan keluarbiasaan itu supaya apa-apa yang di tulis boleh di fahami oleh semua orang dan dari semua lapisan. Jadi terlebih dahulu, ana ingin meminta maaf kerana menulis perkara ini. Jika ada sebarang kesilapan atau ketidakfahaman, haraplah antum semua menegur ana.

Alhamdulillah, oleh kerana dakwah semakin kuat tersebar di Malaysia, semakin banyak muslimin dan muslimat yang mulai mengikut dakwah ini.Namun semenjak dua menjak ini, ada yang cuba menganjak islam dari lot asal. Mereka cuba membuat sesuatu perkara dan menggunakan istilah mardhatillah sebagai alat untuk membenarkan apa yang di buatnya. Inilah apa yang mereka cuba buat. Mereka cuba membina rumah di dalam tanah mereka yang bernama islam, namun apabila di ukur, tanah yang mereka dirikan rumah itu bukanlah di dalam tanah(islam) mereka tetapi mereka sudah masuk di dalam tanah orang lain. Akhirnya, apa yang mereka buat sama ada salah satu daripada dua.

1) mereka akan terus bergaduh bahawa tanah itu adalah tanah mereka walaupun sebenarnya bukan. Mereka akan terus menegakkan yang batil kerana pada hakikatnya mereka tidak dapat menerima bahawa segala usaha mereka akan terhapus begitu sahaja.
2)mereka akan menerima semuanya dengan rela tetapi mereka akan akan sedih kerana rumah yang di bina untuk keluarganya berteduh rupanya bukan di tanah mereka. Semua usaha mereka selama belasan tahun akan musnah di depan mereka lalu mereka akan menangis menyesal kerana selama ini tidak sedar bahawa mereka membina di atas tanah orang lain.

Namun begitu, kebanyakan dari kita akan memilih pilihan yang pertama dan ingatlah Allah akan menghakim kita berdasarkan peta yang sebenar, bukan peta yang kita dakwakan benar.

Ayyuha ikhwah, begitulah apa yang kita lakukan. Mungkin ada yang kita lakukan bercanggah dengan Islam, namun di sebabkan ke egoan kita, maka kita menyatakan bahawa rumah kita masih lagi di kawasan yang betul. Di sinilah datangnya kelebihan kita merenung kembali sama ada apa yang kita buat di jalan yang haq atau batil. Jika di tanah yang batil, maka binalah yang baru. Bimbang jika kita masih berkeras membina di atas tanah tersebut, suatu hari nanti, tuan tanah tempat itu akan datang menuntut kepada kita dan pada ketika itulah kita akan menyesal.

Untuk kita tahu di manakah tanah kita, itu lah perlunya ilmu. Dampingilah mursyid soheh yang mampu menunujukkan kita sebesar mana laman kita. Ingatlah, hiduplah di dunia dengan pantang larang yang ada. Rasanya setakat ini sahaja mampu ana tulis. Insyaallah bersama2 lah kita mengambil manfaat daripada tulisan ini. Jadi binalah rumah di atas lot yang asal. Janganlah di anjak islam itu pada lot asal kerana jika di anjak, maka apa yang antum bawa hanyalah islam pada nama berulamkan anta anti berkuahkan ilmu fasiq.. wallahualam

0 comments:

Post a Comment

Related Posts with Thumbnails

Arabic Dic

Buat daie-daie di seluruh dunia

Tinta ingatan

Anas bin Malik meriwayatkan, Rasulullah SAW bersabda yang bermaksud: “Di kala Allah menganugerahkan satu nikmat kepada seseorang hamba, lantas hamba itu menerimanya dengan ucapan ‘Alhamdulillah’ maka ‘Alhamdulillah’ yang diucapkan itu lebih baik daripada nikmat yang diterimanya.” (Hadis riwayat Ibn Majah)

About Me

My photo
Ya Allah ya tuhanku, aku memohon kepadamu, jika kerana kemuliaan sifat rahmahmu menidakkan kehebatanku di dunia supaya aku tidak merasa besar dengan diriku, maka, kau jadikanlah dengan kehebatanku ini mampu menghidupkan hati-hati insan yang lain untuk terus membantu agamamu.

Kisah kehidupan

Undi anda adalah rahsia

Bagaimanakah pandangan anta mengenai blog ana
Menakjubkan
Menarik
Perlu ditingkatkan
Perlu ditingkatkan
Delete jer

Free palestin

Followers

Sembang bersama ana


ShoutMix chat widget

Myblog log

Mutiara Hadith

Salam Sejahtera

Palestin info

Berita Harian