Salam Ukhwah Fillah

Listen to Quran

Biasa itu benar??????


“kak, pakaian macam ni tak boleh di pakai kak.. Ustazah adik kata macam ni dosa.” Tanya adik kecil yang petah percakapannya kepada kakaknya. Lalu di jawab kakaknya, “dik, pakaian macam ni dah biasa la sekarang. Ikut trend, ranggi dan bergaya.”
Beginilah serba sedikit percakapan yang kita boleh Nampak berlaku di kalangan masyarakat zaman sekarang. Hairan si adik, tidak di ajar oleh ustazahnya mengenai trend semasa. Jadi kesimpulan yang di buat, “ooo…. Tu namanya trend ea. Di dahulukan daripada apa yang agama suruh..” Satu kesimpulan yang salah oleh kerana kejahilan si akak untuk menegakkan trend dunia.
Bagaimana si akak tadi boleh terjerumus ke dalam kancah begini sedangkan semua pelajar-pelajar di Malaysia ini telah di ajar mengenai Islam sejak umurnya darjah satu di sekolah. Ini tidaklah termasuk dengan anak-anak ustaz, ulama’ dan anak-anak orang awam yang faham akan kehendak dan keperluan menjaga serta menerapkan agama di dalam jiwa anaknya. Sudah pastilah dia akan memberi didikan kepada anaknya ketika masih kecil. Persoalannya mengapa wujudnya si akak seperti yang di ceritakan tadi. Bukan seorang atau dua, malahan mungkin mencecah berjuta-juta di dunia ini.
Jangan terkejut jika ana katakan pelajar aliran agama juga kadang-kadang tertewas dengan persoalan ini. “Benarkah apa yang mereka buat itu salah. Jika salah kenapa ramai orang mengikutinya.” Akhirnya jawapan yang akan di beri ketika mereka membuat maksiat “ahh… Ini perkara biasa lah.”. Biasa yang benar. Adakah itu yang sepatutnya kita ucapkan. Apabila isu pemakaian yang tidak sempurna menjadi tunjang perdebatan, lalu mereka berkata, itu perkara biasa. Lalu di jenamakan kebatilan itu dan di upgradekan biasa itu menjadi perkataan fesyen kontemperori. Apabila di campakkan fesyen itu ke lautan pemudi-pemudi Islam, di berilah nama busana Muslimah (Bukan semua busana muslmah yang salah. Tapi kebiasaannya banyak yang salah. Antum rujuklah kembali bagaimana pemakaian mengikut Islam sebenar kepada ustazah yang arif).
Hah.. Cukup gah nama itu. Maka semakin lah menjadi kebiasaan bagi pemakaian yang mengikut trend. Tetapi adakah biasa itu benar. Jika semua orang menjadi pencuri di Malaysia, adakah antum akan menyatakan yang mencuri itu benar. Sudah pastinya tidak. Bukankah perkara ini sama dengan konsep pemakaian itu tadi. Mengapa masih wujud golongan cerdik pandai yang menafikan perkara ini lalu membenarkan kebatilan berleluasa atas tiket perkara itu sudah biasa.
Bukan tugas kita semua untuk memberikan penjenamaan semula kepada perkara-perkara batil agar kebatilan itu tidak nampak batilnya. Tetapi kita haruslah berusaha untuk bersama-sama memahamkan pada yang masih tidak faham tentang konsep ini bahawa batil bukanlah permainan, yang boleh di ubah ketika kita mahukannya. Tetapi hukum Allah yang mana tidak kisahlah sebiasa mana ia berlaku, jangan kita letakkan walaupun sedikit di dalam hati kita bahawa yang biasa itu benar. Kerana ingatlah, sesungguhnya yang benar jika bercampur dengan perkara batil pastinya ia akan menjadi batil.
Sama-sama la kita renungkannya

0 comments:

Post a Comment

Related Posts with Thumbnails

Arabic Dic

Buat daie-daie di seluruh dunia

Tinta ingatan

Anas bin Malik meriwayatkan, Rasulullah SAW bersabda yang bermaksud: “Di kala Allah menganugerahkan satu nikmat kepada seseorang hamba, lantas hamba itu menerimanya dengan ucapan ‘Alhamdulillah’ maka ‘Alhamdulillah’ yang diucapkan itu lebih baik daripada nikmat yang diterimanya.” (Hadis riwayat Ibn Majah)

About Me

My photo
Ya Allah ya tuhanku, aku memohon kepadamu, jika kerana kemuliaan sifat rahmahmu menidakkan kehebatanku di dunia supaya aku tidak merasa besar dengan diriku, maka, kau jadikanlah dengan kehebatanku ini mampu menghidupkan hati-hati insan yang lain untuk terus membantu agamamu.

Kisah kehidupan

Undi anda adalah rahsia

Bagaimanakah pandangan anta mengenai blog ana
Menakjubkan
Menarik
Perlu ditingkatkan
Perlu ditingkatkan
Delete jer

Free palestin

Followers

Sembang bersama ana


ShoutMix chat widget

Myblog log

Mutiara Hadith

Salam Sejahtera

Palestin info

Berita Harian