Salam Ukhwah Fillah

Listen to Quran

Dakwah dan perbincangannya..




103. Dan berpegang teguhlah kamu sekalian kepada tali Allah (ugama Islam), dan janganlah kamu bercerai-berai; dan kenanglah nikmat Allah kepada kamu ketika kamu bermusuh-musuhan (semasa jahiliyah dahulu), lalu Allah menyatukan di antara hati kamu (sehingga kamu bersatu-padu Dengan nikmat Islam), maka menjadilah kamu Dengan nikmat Allah itu orang-orang Islam Yang bersaudara. dan kamu dahulu telah berada di tepi jurang neraka (disebabkan kekufuran kamu semasa jahiliyah), lalu Allah selamatkan kamu dari neraka itu (disebabkan nikmat Islam juga). Demikianlah Allah menjelaskan kepada kamu ayat-ayat keteranganNya, supaya kamu mendapat petunjuk hidayahNya.(Al imran:103)

Dan ingatlah ketika mana di waktu kita bercerai berai pada suatu ketika dahulu, lalu Allah menaut hati beberapa golongan hambanya di bawah naungan ad din yang di berkatinya, lalu muncullah satu golongan yang cuba mempertahankan ad din tersebut dan ada juga yanhg menolak untuk mempertahankan ad din tersebut. Di dalam bilangan yang kecil untuk mencapai ad din tersebut, berpecahlah ia lagi mengikut cara masing-masing. Hari ini ana tidak berniat bagi menceritakan mengenai gaya-gaya tersebut. Cukuplah bagi ana jika mereka membantu bagi meletakkan Islam di tempat teratas dalam segala aspek. Cuma ana ingin berkongsi dengan semua mengenai syarah ayat al-imran ayat 104 yang di syarah oleh abu ana kepada ana.

104. Dan hendaklah ada di antara kamu satu puak Yang menyeru (berdakwah) kepada kebajikan (mengembangkan Islam), dan menyuruh berbuat Segala perkara Yang baik, serta melarang daripada Segala Yang salah (buruk dan keji). dan mereka Yang bersifat demikian ialah orang-orang Yang berjaya.(Al imran:104)

Ayat ini banyak di gunakan oleh ustaz-ustaz bagi menerangkan mengenai hokum seruan dakwah. Di dalam ayat ini, terdapat tiga seruan yang berasingan iaitu menyeru kepada kebaikan, mengajak kepada makruf serta melarang pada yang munkar. Juga di sebutkan di dalam ayat ini mereka yang melakukan kesemua yang di tulis adalah golongan yang Berjaya. Percayalah, janji manusia kemungkinan boleh di mungkiri, namun apabila Allah meletakkan janjinya, Dia tidak pernah akan khianati janji tersebut. Menyeru kepada kebaikan(dakwah) bererti kita mengajak bagi orang yang bukan beragama Islam untuk menerima Islam samaada daripada perbuatan yang jelas nampak atau yang tidak jelas nampak(secara kias atau menunjukkan pebuatan baik atau semua sekali yang mampu membuka hati orang bukan Islam kepada Islam tetapi hendaklah dengan kerelaan hatinya) manakala mengajak kepada makruf bermaksud mengajak seseorang untuk berbuat pahala samaada perbuatan itu perbuatan wajib, sunat, harus dan melarang pada munkar bererti melarang seseorang dari mebuat perkara dosa (yakni haram). Ketiga-tiga ini adalah perintah yang mana wajib bagi seorang muslim yang mampu berbuatnya untuk membuatnya. Tetapi tidak boleh bagi kita memilih salah satu daripada tiga itu kerana ketiga-tiga itu merupakan perintah-perintah yang berbeza. Membuat hanya sebahagian daripadanya sahaja menunjukkan yang mereka melakukan perkara itu tidak secara keseluruhan dan tidak sempurna cara itu. Bagi yang belajar bahasa arab, perkataan ‘kum’ itu di gabungkan dengan perkataan ‘min’ iaitu sebahagian yang member hukum pada perbuatan ini sebagai fardu kifayah.
Oleeh sebab mereka salah faham akan maksud fardu kifayah, jadi mereka memilih untuk tidak bersama-sama dalam menjalankan perkara tersebut. Adapun makna fardu kifayah adalah kewajipan yang wajib di laksanakan oleh sebhagian, maka jika ia terlaksana, jatuhlah perintah wajib atas sebahagian yang lain di dalam qariah tersebut. Contohnya begini, fardhu kifayah untuk kita melaksanakan solat jenazah dan solat berjemaah. Bagi solat jenazah, maka seorang sudah memadai untuk melaksanakannya, namun bagi solat jemaah, seorang tidak mampu untuk melaksanakannya. Dua orang atau lebih barulah mampu melaksanakan perintah tersebut. Maka wajiblah bagi dua orang dalam kawasan itu menjalankan solat jemaah dan terlepas penduduk di qariah tersebut. Tetapi bagi dakwah serat amar makruf nahi munkar, jika hanya sebahagian mampu mencegah amar makruf nahi munkar, maka terlepaslah pada sebahagian yang lain dengan syarat perkara itu terlaksana. Maksud terlaksana adalah sehingga munkar sudah tidak kelihatan secara terang-terangan. Selagi mana munkar Nampak secara terang-terangan, maka ertinya perkara itu masih tidak terlaksana dan wajiblah kepada seluruh orang di qariah itu yang mampu untuk turut sama menjalankannya. Jika di sebabkan oleh kita tidak membantu, maka tak terlaksana dakwah, amar makruf nahi munkar, maka hukumnya haram ke atas kita untuk tidak membantu.
Begitulah serba sedikit yang di huraikan kepada ana oleh abu ana. Maka ingatlah, dakwah bukanlah di letakkan di atas bahu sebahagian orang, tetapi sebahagian sehingga terlaksana dakwah, amar makruf nahi munkar bagi yang berkemampuan. Jika kerana anta tidak mengambbil bahgian menyebabkan munkar berleluasa, maka jawablah anda dengan Allah. Insyaallah, yang baik jadikan tauladan, buruk jadikan sempadan. Insyaallah.

0 comments:

Post a Comment

Related Posts with Thumbnails

Arabic Dic

Buat daie-daie di seluruh dunia

Tinta ingatan

Anas bin Malik meriwayatkan, Rasulullah SAW bersabda yang bermaksud: “Di kala Allah menganugerahkan satu nikmat kepada seseorang hamba, lantas hamba itu menerimanya dengan ucapan ‘Alhamdulillah’ maka ‘Alhamdulillah’ yang diucapkan itu lebih baik daripada nikmat yang diterimanya.” (Hadis riwayat Ibn Majah)

About Me

My photo
Ya Allah ya tuhanku, aku memohon kepadamu, jika kerana kemuliaan sifat rahmahmu menidakkan kehebatanku di dunia supaya aku tidak merasa besar dengan diriku, maka, kau jadikanlah dengan kehebatanku ini mampu menghidupkan hati-hati insan yang lain untuk terus membantu agamamu.

Kisah kehidupan

Undi anda adalah rahsia

Bagaimanakah pandangan anta mengenai blog ana
Menakjubkan
Menarik
Perlu ditingkatkan
Perlu ditingkatkan
Delete jer

Free palestin

Followers

Sembang bersama ana


ShoutMix chat widget

Myblog log

Mutiara Hadith

Salam Sejahtera

Palestin info

Berita Harian