Salam Ukhwah Fillah

Listen to Quran



Baru-baru ini ana telah menjadi fesi di Program Pondok Musim Cuti. Alhamdulillah, banyak yang ana belajar. Rupanya benar la kata-kata kita haruslah tawadhu' pada ilmu. Sesuatu yang tak pernah ana bayangkan bahawa kanak-kanak mampu mengajar ana banyak perkara. Terlalu banyak yang ada di sana yang ingin di kongsikan sehinggakan ana sendiri tidak mampu menulisnya. Jadi tentang apa yang ana belajar di sana insyaallah ana akan kongsikan di lain kali.

Cuma ana akan buat sedikit rumusan dari perjalanan program di sana. Pada hari pertama ana menjejakkan kaki di besut, ana masih lagi tidak tahu tentang program ini. Tiba-tiba ana di ambil secara tidak rasmi oleh abang ana, al maklumla program keluarga. Abang ana, Abang Fahmi memberikan kepercayaan kepada ana untuk menguruskan bahagiann game dan permainan. Jadi dengan muka budak ini( kata adik ana, Ijoh muka tak matured) ana berusaha untuk menyempurnakan setiap permainan yang ada.

Maka di usulkanlah satu persatu apa yang perlu ana buat. Dan jawapan ana berikan pada Abang Fahmi simple tapi mendalam. "Ok, Faham.." Setelah itu di amanahkan untuk menerangkan pada abang ana yang satu lagi, Abang Qori. Oleh sebab ana tak pandai bab explain, ana bagi kertas jadual dan cakap "ikut jer esok kot". Jawapan simple lagi. Tapi abang ana tak faham pun nak ikut apa. Last-last abang fahmi terangkan balik.

Esoknya pelajar yang datang 30 orang. Dalam hati ana, alamak sudah.. Duit makanan tak banyak ni. Tapi nak di jadikan takdir, berlakulah asbab yang mana ramai orang yang memberikan sumbangan. Rezeki budak la tu. Jadi betullah selama ni janji Allah untuk membantu orang yang membantu agamanya. Jadi tugas ana sebagai pengurus game bermula. Hari pertama ana bermain ujian pendengaran.

Malam tu kami semua membuat perjumpaan dan dari perjumpaan itu di putuskan untuk mengambil seorang lagi fesi. Dan untuk hari kedua bermulalah perjalanan kanak-kanak untuk mempelajari ilmu melalui kitab fekah, tasawwuf dan tauhid. Pada masa itu barulah pembahagian tugas yang sebenar bermula. Dan dari sehari ke sehari bilangan kanak-kanak semakin bertambah.

Seterusnya seperti hari yang lain, minggu itu perjalanan program lancar dengan sempurna. Pada
hari pertama di minggu ke dua, penceramah ketika itu tidak dapat hadir. Kesemua penceramah telah ke Melaka di sebabkan urusan keluarga. Maka sekali lagi terpaksa di buat perjumpaan. Perjumpaan kali ini terpaksa di lakukan dengan lama untuk mebincangkan program 2 hari. Jadi perbincangan terpaksa di tamatkan pada lewat malam.

Jadi setelah di bincangkan, maka di persetujui bahawa keesokannya kita akan bermain game. Jadi awal-awal kitorang bermain binaan hidayah.

0 comments:

Post a Comment

Related Posts with Thumbnails

Arabic Dic

Buat daie-daie di seluruh dunia

Tinta ingatan

Anas bin Malik meriwayatkan, Rasulullah SAW bersabda yang bermaksud: “Di kala Allah menganugerahkan satu nikmat kepada seseorang hamba, lantas hamba itu menerimanya dengan ucapan ‘Alhamdulillah’ maka ‘Alhamdulillah’ yang diucapkan itu lebih baik daripada nikmat yang diterimanya.” (Hadis riwayat Ibn Majah)

About Me

My photo
Ya Allah ya tuhanku, aku memohon kepadamu, jika kerana kemuliaan sifat rahmahmu menidakkan kehebatanku di dunia supaya aku tidak merasa besar dengan diriku, maka, kau jadikanlah dengan kehebatanku ini mampu menghidupkan hati-hati insan yang lain untuk terus membantu agamamu.

Kisah kehidupan

Undi anda adalah rahsia

Bagaimanakah pandangan anta mengenai blog ana
Menakjubkan
Menarik
Perlu ditingkatkan
Perlu ditingkatkan
Delete jer

Free palestin

Followers

Sembang bersama ana


ShoutMix chat widget

Myblog log

Mutiara Hadith

Salam Sejahtera

Palestin info

Berita Harian