Salam Ukhwah Fillah

Listen to Quran

Kita hebat ke??


‘Awak semua tidak patut menyatakan yang awak tidak tahu tentang semua perkara sedangkan ada internet di sisi anda.’ Beginilah salah satu amanat yang di beri oleh salah seorang pensyarah ana dengan menggambarkan Wikipedia itu sebagai salah satu cara yang termudah untuk mendapatkan ilmu.
Teringat ana pada percakapan salah seorang sahabat ana pada suatu kepada ana, ‘kita sekarang ini lebih hebat daripada imam-imam terdahulu kerana kita menguasai ilmu. Cuba kita lihat, kalau kita tak tahu apa-apa, maka tanya jer pada encik google dengan mak cik yahoo, maka dapat la jawapannya.’.
Maka hari ini ana ingin mengingatkan pada yang mana terlupa akibat kealpaannya bahawa apa ayng antum semua fikir tentang kehebatan internet yang antum cipta yang kelebihannya seolah-olah melebihi kehebatan pusat ilmu Baghdad yang di tempatnya penuh dengan buku-buku sama ada dari bahasa greek, bahasa yunani dan bahasa arab sendiri.
Kebenarannya antum terpesona dengan tipu daya yang mana ada terselit sedikit kebenaran untuk membersihkan tipu itu. Jadi benarlah kata-kata imam Hassan al-Banna, kejahatan yang di buat secara terancang mampu memenangi kebenaran yang di buat secara tidak terancang. Itulah sebenarnya Internet. Penuh dengan dakyah-dakyah dan imej palsu islam yang di lontarkan di dalamnya. Tiba- tiba pada hari ini kita menjadikan seolah-olah ianya Tok Guru dalam Tok Guru. Seolah ahli nujum yang mampu menjawab segala benda yang kita tanyai. Apa yang kena dengan pemikiran kita, kita panggilnya benar sedangkan ianya hanyalah dakyah yang di seliputi dengan plastik kebenaran.
Jadi hari ini, saya ingin membuka mata-mata yang memikirkan kita hebat itu, ketahuilah kita sebenarnya langsung tidak hebat malahan ilmu yang kita dapat sekarang kebanyakannya ilmu yang nampak seolah-oah benar, tetapi palsu semata-mata. Internet adalah tempat percampuran di antara hak dan batil. Jadi usahlah anda percaya bulat-bulat akan apa yang di beritahu di dalam internet.
Kembalilah kita pada corak pengajian lama. Biar lambat asalkan selamat antum sampai ke destinasi yang ingin di tujui.

0 comments:

Post a Comment

Related Posts with Thumbnails

Arabic Dic

Buat daie-daie di seluruh dunia

Tinta ingatan

Anas bin Malik meriwayatkan, Rasulullah SAW bersabda yang bermaksud: “Di kala Allah menganugerahkan satu nikmat kepada seseorang hamba, lantas hamba itu menerimanya dengan ucapan ‘Alhamdulillah’ maka ‘Alhamdulillah’ yang diucapkan itu lebih baik daripada nikmat yang diterimanya.” (Hadis riwayat Ibn Majah)

About Me

My photo
Ya Allah ya tuhanku, aku memohon kepadamu, jika kerana kemuliaan sifat rahmahmu menidakkan kehebatanku di dunia supaya aku tidak merasa besar dengan diriku, maka, kau jadikanlah dengan kehebatanku ini mampu menghidupkan hati-hati insan yang lain untuk terus membantu agamamu.

Kisah kehidupan

Undi anda adalah rahsia

Bagaimanakah pandangan anta mengenai blog ana
Menakjubkan
Menarik
Perlu ditingkatkan
Perlu ditingkatkan
Delete jer

Free palestin

Followers

Sembang bersama ana


ShoutMix chat widget

Myblog log

Mutiara Hadith

Salam Sejahtera

Palestin info

Berita Harian