Salam Ukhwah Fillah

Listen to Quran

Menjawab soalan kem pmh


Baru-baru ini ana telah menyertai satu kem di bawah pimpinan program mahasiswa hadhari di uitm. Amat menyedihkan apabila ana di beri peluang untuk berucap di khalayak ramai, ana blank.. Dan tak dpt memberikan apa2 kepada telinga yang ingin mendengar ucapan ana. Jd di sini ana akan menulis pada blog ini jawapan pada persoalan yang di ajukn pada ana.
Soaln: Di minta saudara taqyuddin menjelaskan apakah peranan mahasiswa sebagai dai'e di campus.
Jawapan: Mahasiswa merupakan satu tunggak utama pada negara. Sama ada kita sedar atau tidak sedar, mahasiswa yang rosak akan melahirkan negara yang rosak. Jadi sentiasalah kita beringat pada surah al asr, yang padanya Allah bersumpah demi masa bahawasanya manusia ini dalam kerugian. Melainkan yang beramal soleh. Dan yang b'pesan-pesan dengan kebaikan, dan yg b'pesan-pesan dgn kebenaran.. Nah.. Inilah kita. Kita adalah dai'e yang mana antara tugas kita adalah mengingatkn semula golongan-golongan yang t'leka untuk kembali di jalan sirotul mustaqim.. Jadi jln yg antum semua ambil merupakan jalan orang yang b'tugas untuk saling mengingatkn satu sama lain. Sebab itulah apabila berbincang mengenai dakwah, saya secara peribadi agak tidak suka untuk kita mengecilkan skop bidang dakwah kita hanya pada tempat yakni di kampus sahaja. Seolah-olah beberapa budak buta yang diberi seekor gajah dan minta digambarkan bagaimana rupa gajah itu. Sorg memegang kaki gajah dan menyatakn gajah itu tebal seolah-olah sebatang pokok. Yang kedua memegang belalai dan menyatakan gajah itu seolah-olah seperti seekor ular. Yang ketiga datang memegang telinga lalu menyatakn gajah itu seperti kipas dan lain-lain lagi.. Hasilnya siapa yang dapat menceritakn gajah itu seperti seekor gajah. Tidak ada seorg pun kerana masaalah dia mengecilkn skop. Begitu juga dalam bidang dakwah. Dakwah adalah sesuatu yang besar. Bila kita mengecilkn skopnya, maka tidaklah ia menjadi dakwah..

Mengapa saya membangkitkan soal ini, ini kerana berlaku kes oleh bekas ahli persatuan mahasiswa islam universiti malaya yang memberitahu massalahnya kepada ustaz saya. 'Ustaz, saya masa menjadi ahli pmi, saya aktif berdakwah, tapi lepas saya keluar pmi, saya dah tak tahu macam mana nak mengimplikasikan pengalaman saya sepanjang di um.' Nah, inilah yang di lalui oleh mahasiswa kita. Kenapa, sebab apabila kita bercakap mengenai dakwah, kita kaitkan dengan mahasiswa sehinggakan mind set dia berkata sama ada sedar atau tak sedar telah menyatakan dakwah hanya untuk golongan yang belajar di kampus sedangkan realitinya dakwah itu tidak hanya tertumpu pada kampus. Malahan kita sendiri dalam kebanyakan masa kita menjadi lebih 'tidak mahasiswa' berbanding menjadi mahasiswa. Sebagai contoh, apabila kita bertemu kawan kita, kita menjadi kawan, apabila bertemu lecturer, kita menjadi pelajar, apabila bertemu senior, kita menjadi adik. Jadi bila masa kita menjadi mahasiswa. Jarang sangat sebenarnya kita memaparkan diri kita sebagai mahasiswa. Jadi di sini, saya ingin mengubah tajuk yang diberikan pada saya daripada peranan mahasiswa sebagai dai'e di kampus kepada peranan mahasiswa yang juga dai'e di kampus. Rasanya lebih kurang je maksudnya tu..
Apabila bercakap tentang peranan kita seorang dai'e di kampus, pastinya tak terlepas daripada surah al asr. Di dalam al quran Allah bersumpah dengan berberapa sumpah. Antaranya adalah Allah bersumpah dengan masa di dalam surah al asr ini. "Demi masa, sesungguhnya manusia itu di dalam kerugian, melainkan orang-orang yang beramal soleh, dan yang berpesan-pesan dengan kebaikan, dan yang berpesan-pesan dengan kesabaran." Jadi sebenarnya inilah tugas kita yang pertama. Berpesan-pesan. Maksudnya tugas kita adalah mengingatkan yang alpa dan lalai akan hakikat Islam yang sebenar. Jika kiita imbau kembali pengalaman di dc, mengapa golongan yang bercintan cintun ini berdating di dc. Mungkin si mad'u ini sebenarnya tak sedar yang dia membuat dosa. Jadi inilah tugas kita untuk mengingatkan dia kembali haqul haq.
Kedua, dari satu hadis yang kita lihat semalam, "apabila kamu melihat kemungkaran, maka hendaklah kamu mencegah dengan tangan, jika tidak mampu, dengan lidah, jika tidak mampu dengan hati. Sesungguhnya itu adalah selemah-lemah iman." Tapi hebatnya seorang melayu ini yang berketurunan melayu, bercakap melayu, mengamalkan adat melayu, bila di sebutkan soal pahala, mereka menjawab "Hmm.. Kita ni lemah, ambil hati je la" atau yang seumpama dengannya. Tengok, inilah kehebatan melayu. Besederhana. Tapi dalam konteks yang salah. Mengapa perlu di ambil yang lemah sedangkan yang kuat kita mampu capai. Nah, inilah masanya. Selama ini kita katakan kita tiada kuasa mencegah munkar, sekarang sudah ada bukan. Jadi ambil, dan laksanakan tugas kita untuk mencegah munkar.
Ketiga, tugas kita untuk membentuk sebuah masyarakat IslaM. Kalau nak bentuk masyarakat di kampung tu susah sebab kita bukan tok penghulu kan. Jadi sekarang la masanya kita membentuk masyarakt islam di kampus UiTM. Menukarkan dataran cinta pada dataran dakwah. Itulah sebab Hassan Al Banna membentuk ikhwnul muslimin. Sebabnya untuk membentuk masyarakat islam. Untuk topik ni susah saya nak kupas sebabnya saya pun bukan ahli yang sesuai untuk kupas soal ini. Sebab saya pun baru tahun ni faham tentang usrah. Masuknya dah tahun lepas. Tapi tak nampak kepentingannya. Sampai sini baru nampak. Hu3. Jadi soal ini saya tak dapat komen.
Yang ke empat, mahasiswa sebagai bakal pemimpin masa hadapan. Sejauh mana kebenaran ni, tungguuuuu.... dan lihat.. Saya tak pandai meramal masa hadapan, jadi tak tahu macam mana nak jawabnya.. Tapi insyaallah anda semua bakal menjadi pemimpin negara. Jadi kesimpulannya peranan anda sebagai dai'e di kampus adalah mensihat yang alpa dan lalai, mencegah munkar, membentuk masyarakat Islam dan sebagai role model. Wallahua'lam.

0 comments:

Post a Comment

Related Posts with Thumbnails

Arabic Dic

Buat daie-daie di seluruh dunia

Tinta ingatan

Anas bin Malik meriwayatkan, Rasulullah SAW bersabda yang bermaksud: “Di kala Allah menganugerahkan satu nikmat kepada seseorang hamba, lantas hamba itu menerimanya dengan ucapan ‘Alhamdulillah’ maka ‘Alhamdulillah’ yang diucapkan itu lebih baik daripada nikmat yang diterimanya.” (Hadis riwayat Ibn Majah)

About Me

My photo
Ya Allah ya tuhanku, aku memohon kepadamu, jika kerana kemuliaan sifat rahmahmu menidakkan kehebatanku di dunia supaya aku tidak merasa besar dengan diriku, maka, kau jadikanlah dengan kehebatanku ini mampu menghidupkan hati-hati insan yang lain untuk terus membantu agamamu.

Kisah kehidupan

Undi anda adalah rahsia

Bagaimanakah pandangan anta mengenai blog ana
Menakjubkan
Menarik
Perlu ditingkatkan
Perlu ditingkatkan
Delete jer

Free palestin

Followers

Sembang bersama ana


ShoutMix chat widget

Myblog log

Mutiara Hadith

Salam Sejahtera

Palestin info

Berita Harian